Vstup pro editory:
Vstup pro členy EAI
EAI E-MAIL VIDEOGALERIE ASTRO-FOTOGALERIE FOTOGALERIE PŘEDPLATNÉ KONTAKTY
Sdružení astronomů amaterů a profesionalů, kteří mají zájem o novinky v astronomii.(více...)

Expresní astronomické informace

Vyhledávání:

23.10.2018, 11:35 CEST
Juliánské datum: 2458414.9
Brno - soumrak (9° ↓): 16h 40m UT
Brno - svítání (9° ↓): 4h 34m UT
Max.délka pozorování: 11.9 hod.
Novinky z astronomie
Dalekohled HST
Novinky z kosmonautiky
Komety a asteroidy
Stelární astronomie
X-ray astronomie

Východy a západy pro Brno v UT

(↑ 15:48) Měsíc (↓ 03:34)

Stáří (dny): 14

(↑ 05:31) Slunce (↓ 15:44)

Foto: SOHO

Webcam

CHMI aktuální počasí:
Mt Pa#2 ** Hradec Králové

ARCHÍV ČLÁNKŮ
(do r. 2003)

Hlavní stránka Astronomie X-ray Astronomie Kosmonautika Komety, asteroidy Dalekohled HST Sonda Galileo Sonda NEAR
POZOROVÁNÍ
CCD pozorování, Brno CCD DATEL Monte Pa #2 - info Hradec Králové - Martin Lehký Astro technika
Doporučujeme

Nejbližší zatmění Slunce a Měsíce
Astrofoto archiv - Halleyova kometa 1985/1986 Kometa Hale-Bopp Kometa Ikeya-Zhang
Zajímavé linky Eva Neureiterová
Komety,Meteory a další ČAS

RYCHLE LETÍCÍ HVĚZDA ZANECHÁVÁ NA OBLOZE OBROVSKÝ OHON

Grey Hautaluoma, Headquarters, Washington
Whitney Clavin, Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Calif.

Rychle letící hvězda zanechává na obloze obrovský ohon. Snímek v ultrafialovém světle. Kredit: NASA.WASHINGTON – Satelit NASA Galaxy Evolution Explorer objevil překvapivě dlouhý kometární chvost, který se táhne za hvězdou, který se táhne za hvězdou jež se pohybuje vesmírem nadzvukovou rychlostí. Jedná se o hvězdu Mira (název pochází z latinského slova „podivná“), která je mezi astronomy známa již asi 400 let. Jedná se o rychle se pohybující starou hvězdu, tzv. rudého obra, který z povrchu postupně ztrácí velké množství materiálu.

Kosmická družice Galaxy Evolution Explorer tuto známou hvězdu snímkovala v rámci svého probíhajícího průzkumu celé oblohy v ultrafialovém světle. Astronomové si u této hvězdy všimli, že vypadá jako kometa s obrovským ohonem. Hvězda Mira z odhazovaného materiálu vytváří 13 sv. let dlouhý ohon, což je asi 20000 násobek průměrné vzdálenosti planety Pluto od Slunce. U žádné jiné hvězdy nebylo dosud nic podobného pozorováno.
Celkový záběr na dlouhý ohon od rychle letící hvězdy. Kredit: NASA.
„Byl jsem doslova šokován, když jsem spatřil celý tento neočekávaný ohon, který se táhne za tak známou hvězdou,“ říká Christopher Martin z California Institute of Technology, Pasadena, Calif. „Bylo úžasné sledovat jak se ohon za hvězdou rozprostírá do mezihvězdného prostoru v interstelárních škálách. Vzniká podobný jev, jako jsou dobře známé vlny za motorovým člunem.“ Martin je hlavní výzkumník projektu Galaxy Evolution Explorer a také vedoucí autor článku popisujícího tento objev, který vyšel 15. 8. v časopise Nature. Na exotickou hvězdu se můžete podívat zde: http://www.nasa.gov/mission_pages/galex/20070815/a.html

Astronomové se domnívají, že ohon za hvězdou Mira nám dává unikátní příležitost ke studiu toho, jak hvězdy podobné našemu Slunci umírají a nakonec rozhazují materiál a tím zasévají zárodky nových slunečních soustav. Jak se Mira řítí kupředu, její ohon do okolí rozhazuje uhlík, kyslík a jiné prvky důležité pro vznik nových hvězd, planet a možná dokonce i života. Tento materiál, jež jsme poprvé v historii mohli spatřit, byl uvolňován během uplynulých 30000 let.

„Je to pro nás naprosto nový jev a stále jsme ještě ve fázi, kdy se snažíme pochopit fyzikální podstatu,“ říká spoluautor objevu Mark Seibert z Observatories of the Carnegie Institution of Washington, Pasadena. "Předpokládáme, že budeme schopni „přečíst“ ohon hvězdy Mira podobně jako dálnopisný pásek a dozvědět se tak více o životě hvězdy.“

Před několika miliardami let se Mira podobala našemu Slunci. Postupně začala zvětšovat svůj objem a stala se proměnnou hvězdou nazývanou červený obr – pulsující, nafukující se hvězda, která periodicky zjasňuje na takovou jasnost, že ji můžeme spatřit i pouhým okem. Mira nakonec odvrhne do okolního prostoru všechen zbývající plyn a vytvoří pestrobarevnou obálku nazývanou planetární mlhovina. Tato mlhovina bude postupně slábnout a zůstane pouze vyhořelé jádro původní hvězdy, který budeme označovat jako bílý trpaslík.

Ve srovnání s jinými rudými obry se Mira pohybuje nezvykle rychle. Je to možná způsobeno gravitačním vlivem jiných hvězd, které ji v minulosti minuly v těsné blízkosti. V současné době letí naší Galaxií rychlostí 466000 km/hod. Společně s hvězdou Mira se pohybuje i její malý vzdálený průvodce, o kterém se domníváme, že je bílým trpaslíkem. Tento hvězdný pár, někdy také nazývaný Mira A (rudý obr) a Mira B (bílý trpaslík) kolem sebe pomalu obíhá. Obě hvězdy se pohybují vesmírem v souhvězdí Velryby (Cetus), ve vzdálenosti 350 sv. let. od Země.

Kromě ohonu za hvězdou Mira objevila družice Galaxy Evolution Explorer také rázovou vlnu. Jedná se nahromadění horkého plynu před hvězdou a dva vlnité proudy materiálu tryskající před i za hvězdou. Astronomové se domnívají, že horký plyn v oblasti rázové vlny je proudem žhavého plynu od hvězdy ohříván, což způsobuje záření v ultrafialovém světle. Žhavý materiál potom proudí v podobě víru kolem hvězdy a vytváří turbulentní vlny. Je to podobný jev, jaký můžeme pozorovat u rychlého člunu, který na vodě zanechává vlny a nebo kouřové stopě od parní lokomotivy.

Ohon u Miry září pouze v ultrafialovém světle, což může vysvětlit to, že jej nedetekovaly jiné dalekohledy. Sonda Galaxy Evolution Explorer má přístroje velmi citlivé na ultrafialové světlo a také má velmi široké zorné pole, což vědcům umožňuje skenovat oblohu a vyhledávat neobvyklou ultrafialovou aktivitu.

„Toto je důležité pro takové překvapivé objevy velkých rozsahů u objektů, které jsou známy a studovány po více než 400 let,“ říká James D. Neill of the California Institute of Technology.

The California Institute of Technology vede misi Galaxy Evolution Explorer mission a je odpovědná za vědecké operace i analýzu dat. NASA Jet Propulsion Laboratory, také v Pasadeně, misi řídí a vyvinula vědecké přístroje. Tato mise vznikla v rámci programu NASA Explorers Program řízeného NASA Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md. Vědci jsou sponzorováni Yonsei University, Jižní Korea a spolupracují s Centre National d'Etudes Spatiales (CNES), Francie. Další obrázky a informace o projektu Galaxy Evolution Explorer naleznete na: http://www.nasa.gov/galex