CHANDRA OBJEVILA "HORKOU SKVRNU" V PLANETÁRNÍ MLHOVINĚ

Steve Roy, Marshall Space Flight Center, Huntsville, Al

Susan Murphy, RIT University News Services, Rochester, NY

Dr. Wallace Tucker, Chandra X-ray Observatory Center, CFA, Cambridge, MA

NASA Chandra X-ray Observatory poprvé získala snímek "horké bubliny" plynu kolem umírající hvězdy podobné Slunci. Tato velká oblast velmi horké skvrny v planetární mlhovině BD+30 3639 má zvláštní tvar a obsahuje prvky produkované v jádru hvězdy chýlící se ke konci svého života.

"Nový Chandra snímek nabízí konečný důkaz existence horké bubliny, kterou teoretici již dlouho předpovídají," řekl profesor Joel Kastner z Chester F. Carlson Center of Imaging Science at the Rochester Institute of Technology. Kastner vede tým odborníků, kteří o tomto pozorování referovali na 196. setkání Americké astronomické společnosti v Rochesteru.

Chandra zachycuje oblast plynu o teplotě 3 milióny stupňů Celsia, což je asi vnitřek skořápky ionizovaného plynu, který byl zachycen dalekohledem HST.

Opticky a rtg emitující oblast BD+30 3639, která je vzdálena mezi 5000 a 8000 světelnými roky je zhruba miliónkrát větší než naše sluneční soustava. Planetární mlhovina (název vznikl v minulosti při pozorování malými dalekohledy, když připomínal planetu) se vytvoří před "smrtí" červeného obra, který odhodí do svého okolí horní vrstvu atmosféry, odhalí se horké jádro, které se zhroutí do bílého trpaslíka. Podle teorie "horká skvrna" je vytvořena, když dva milióny mil za hodinu rychlý vítr proudí z horkého jádra a vráží do ejektované atmosféry, vytváří se energetické rázové vlny a horká interagující oblast dosáhne teploty kolem miliónů stupňů. Předcházející pozorování zjistila, že by rtg záření mohlo přicházet z oblasti větší než centrální hvězda, ale teprve Chandra podala patřičný důkaz.

Tvar rtg emise byl pro výzkumníky překvapením. "Předpokládalo se, že červený obr vyvrhl atmosféru symetricky," řekl Kastner. Spektrum rtg emitujícího plynu ukazuje velké množství neonu. To naznačuje, že plyn sevřený v horké plynné bublině byl vyhlouben nahoru z nejhlubších vrstev centrální hvězdy, kde nukleární fůzí se změnilo chemické složení primárního plynu dříve než byl ejektován. Chandra data dávají nový pohled na procesy, které vznikají na konci hvězdného vývoje.

Pozorování bylo učiněno v březnu 2000 za použití Advanced CCD Imaging Spectrometru (ACIS). Kastner na tomto projektu spolupracoval s mnoha odborníky z různých zemí (prof. Saul Rappaport z MIT, prof. Noam Soker z Izraele, Dr. Ruth Knill-Dgani z Texasu atd.).

(podle CXC PR 00-16 z 6.7.2000 připravil PH)