GALAKTICKÁ ROVINA V SOUHVĚZDÍ SCUTUM V RTG ZÁŘENÍ

Tento Chandra snímek zachycuje rtg pohled do oblasti, v které se nepodařilo zatím učinit optická pozorování, protože přes tlusté mraky prachu a plynu ve spirálních ramenech Mléčné dráhy neproniká viditelné záření.

Rtg spolu s rádiovým a infračerveným zářením může proniknout touto bariérou a Chandra pořídila zajímavá zjištění. Difúzní modrá emise je kvůli horkému (deset miliónů stupňů Celsia) plynu koncentrována podél roviny Mléčné dráhy.

Většina růžových a červených objektů na tomto snímku jsou pravděpodobně aktivní hvězdy v naší Mléčné dráze. Modré objekty informují o "tvrdších"zdrojích, protože emitují energii ve více energetickém rtg záření a patří k vzdáleným galaxiím.

Protože astronomové byli schopni identifikovat tyto objekty jako objekty za galaktickou rovinou, byly by schopni určit, že rtg záření z galaktické roviny nepřichází od jednotlivých zdrojů, ale z horkého difuzního plynu.

Chandra pozorovala tuto oblast galaktické roviny v souhvězdí Scutum 25.-26.února 2000 pomocí zařízení Advanced CCD Imaging Spectrometer celkovou expozicí 90000 sekund.

(podle informace NASA připravil PH)