"GALAKTICKÉ SILUETY"

Tento nový snímek z Hubble Space Telescope, z přístroje umístěným na HST, Wide Field Planetary Camera 2 (WFPC2) ukazuje unikátní pár galaxií označovaný NGC 3314. Je dílem mimořádné náhody, že se můžeme dívat na spirální galaxii, která leží přesně před jinou velkou spirální galaxií. Toto postavení galaxií v zákrytu nám dává jedinečnou šanci spatřit tmavou hmotu před galaxií a to jako siluetu díky dalšímu objektu za ním.  Prach který se nachází ve spirálních ramenech galaxie v popředí se zvýrazňuje v místech, kde absorbuje světlo od vzdálenější galaxie. Tato silueta nám ukazuje, kde se nachází mračna interstelárního prachu a jak mnoho světla absorbují. Vnější spirální ramena galaxie v popředí mění vzhled od jasného po tmavý, tak jak je první galaxie promítána do vesmíru a jak jasné pozadí tvoří galaxie v pozadí.

Galaxie NGC 3314 leží 140 millionů sv. let od Země, na jižní obloze, v souhvězdí Hydry. Jasné modré hvězdy (na originálním záběru) jsou vznikající hvězdy, nacházející se zejména u centra galaxie v popředí. Tyto hvězdy vznikly teprve nedávno z interstelárního plynu a prachu.

V mnoha galaxiích se interstelární prach nachází pouze ve stejných oblastech jako nedávno vzniklé modré hvězdy. Nicméně galaxie v popředí, NGC 3314a, ve které je velké množství temných prachových cestiček nemá s mladými hvězdami nic společného.

Malá, červená skvrnka u centra snímku je jasné jádro galaxie v pozadí NGC 3314b. Je zčervenalé ze stejného důvodu z jakého pozorujeme červené např. zapadající Slunce. Jestliže světelný paprsek prochází přes oblast obsahující malé částice (v případě zemské atmosféry to jsou molekuly plynu v případě galaxií to jsou interstelární prachové částice) stává se červenějším.

Barevný snímek NGC 3314 pocházející z projektu Hubble Heritage pochází z archívních snímků, které pořídila kamera WFPC2 v dubnu 1999 pod řízením Dr. William Keel a Dr. Ray White III (University of Alabama) v modrém a infračerveném světle. Snímky byly zkombinovány se záběry získanými týmem Heritage v březnu 2000 za použití modrého, zeleného a červeného filtru.

Kredit: NASA a The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)