NGC 4013: POHLED NA "OKRAJ" GALAXIE

NASA HST teleskop získal pozoruhodný pohled na "hranu" galaxie NGC 4013. Tento nový HST snímek odhaluje dokonalé detaily ohromných mraků prachu a plynu nad hlavním diskem galaxie. NGC 4013 je spirální galaxie podobná jako naše Mléčná dráha, ležící ve vzdálenosti 55 miliónů světelných let od Země směrem do souhvězdí Velké Medvědice.

NGC 4013 nám neskýtá pohled "kruhové" spirály, ale je náhodou natočena k nám tak, že nám umožňuje pohled na její profil. Dokonce ve vzdálenosti 55 miliónu světelných let se jeví tato galaxie tak velká, že je větší než zorné pole HST dalekohledu a snímek zachycuje pouze více než polovinu velikosti tohoto objektu, ovšem s pozoruhodnými podrobnostmi.  Tmavé oblaky mezihvězdného prachu dominují na snímku, protože absorbují světlo pozadí hvězd.

Většina mraků leží v rovině galaxie, vytváří tmavou stuhu, která je asi 500 světelných let tlustá a jeví se, jakoby galaxii rozřezala na dvě části od horní pravé k dolní levé. Podobný výsledek můžeme vidět na naší obloze. Jestliže se podíváme na Mléčnou dráhu mimo městské osvětlení, prachová mračna v disku naší galaxie také se jeví tak, že rozdělují zářící pás Mléčné dráhy na dvě.

Když světlo projde skrze oblast obsahující malé částice (například molekuly v zemské atmosféře, nebo mezihvězdné prachové částice v galaxii) zeslábne až červená. Studiem barvy a množstvím pohlceného světla v těchto vzdálených mracích v NGC 4013 astronomové odhadly množství hmoty v těchto mracích. Jednotlivé mraky obsahují asi miliónkrát více materiálu než je hmotnost našeho Slunce.

Existuje teorie, která hovoří o tom, že tmavá mezihvězdná mračna jsou právě mračna, kde se formují nové hvězdy. Později, když se prach rozptýlí, mladé hvězdy se stávají viditelné jako kupy modrých hvězd. NGC ukazuje několik příkladů těchto stelárních "mateřských škol" blízko centra snímku ležící před temnou stuhou podél galaktického rovníku. Velmi jasná hvězda blízko levého horního rohu patří do naší Mléčné dráhy a pouze se nachází v zorném paprsku pohledu na NGC 4013.

Tento HST obrázek byl vytvořen z HST snímků pořízených v lednu 2000 Dr. J.Christopherem Howkem (Johns Hopkins University) a Dr. Blairem D. Savagem(University of Wisconsin-Madison). Snímky byly pořízeny přes tři různé filtry, které byly složeny dohromady a zachycují oblast jádra galaxie a jednu"hranu" galaxie.

(podle STScI-PRC01-07 z 1.3.2001 připravil PH)