HST POŘÍDIL SNÍMEK ZDEFORMOVANÉ GALAXIE

HST dalekohled získal neobvyklý snímek okraje galaxie, který odhalil pozoruhodné detaily jejího zdeformovaného prachového disku a ukázal, jak kolidující galaxie vytvářejí podhoubí pro formování nové generace hvězd. Prach a spirální ramena u normální spirální galaxie, jako je naše Mléčná dráha, se dají pozorovat, když se podíváme na její okraj.

V srpnu 2001 tým HST studoval snímek ESO 510-G13, který zachycuje galaxii, která má neobvykle stočenou diskovou strukturu. Poprvé byl tento objekt pozorován ze Země z European Southern Observatory (ESO) v Chile. ESO 510-G13 se nachází v souhvězdí Hydry ve vzdálenosti asi 150 miliónů světelných let. Detaily struktury ESO 510-G13 je možné pozorovat, neboť mezihvězdné prachové mraky, které kopírují disk galaxie jsou siluetou, která vystupuje na zpoza osvětlené jasné centrální vyboulenině. Silné zborcení disku indikuje, že ESO510-G13 se nedávno srazila se sousední galaxií a spolkla ji.

Gravitační proces při kolizi zkřivil strukturu galaxií a hvězdy, plyn a prach splynuly dohromady v procesu, který trval řádově milióny let. Nakonec se tyto poruchy vyrovnají a ESO 510-G13 bude vypadat jako normální samostatná galaxie.

Na snímku v okrajových částech ESO 510-G13, zvláště na pravé straně obrázku, jsou vidět zdeformované části disku, který obsahuje nejen tmavý prach, ale také jasné mraky a modré hvězdy. To naznačuje, že horké a mladé hvězdy se vytvářejí v disku. Astronomové věří tomu, že formování nových hvězd může být spuštěno srážkou galaxií, při které se vytváří zhuštěniny v mezihvězdných mračnech. Tým HST získal snímek ESO 510-G13 v dubnu 2001 pomocí kamery WFPC2.

Snímek byl vytvořen složením snímků pořízených skrze modrý, zelený a červený filtr. Snímek zachycuje kontrast mezi prachovými spirálními rameny, jasnou výdutí a oblastmi, kde se formují modré hvězdy. Během pozorování ESO 510-G13 kameraWFPC2 se dostala k milníku své "kariéry", neboť pořídila 100000 snímek od doby, kdy byla v roce 1993 instalována na HST teleskopu.

(podle STScI-PRC01-23 z 2.8.2001 připravil PH)