U MARSOVSKÉ MISE ODLOŽENA ZMĚNA ORBITÁLNÍ DRÁHY O NĚKOLIK DNŮ

LOS ANGELES (AP) -- Mars Global Surveyor bude muset počkat několik dní se snížením své orbitální dráhy kolem rudé planety, protože letový tým zaslal sondě špatné instrukce 16. září 1998, jak zjistili odborníci.

Inženýři zkoušejí změnit protáhlou eliptickou dráhu sondy na "těsnější" kruhovou. Špatný software ze Země přikázal natočit jeden ze slunečních panelů do špatné polohy. Proto nedošlo k dostatečnému dobití baterií, řekl Glenn Cunningham, ředitel projektu v NASA JPL.

Následkem špatného příkazu proběhl manévr dvě hodiny před plánovaným 14.4 sekundovým zapálením brzdících motorků, které mělo nastat kolem 11.00 hodiny GMT ve čtvrtek 17. září 1998 dodal Glenn Cunningham. "Takové věci se mohou přihodit," říká Cunningham. "Není to žádná porážka této mise." Proces aerobrakingu zařazený na pondělí 21. září 1998 byl posunut zpět na čtvrtek, jak se mohli inženýři přesvědčit na základě příkazu, který prošel nízkoziskovou anténou kosmické sondy.

Po nové softwarové krátkodobé změně, Cunningham řekl, že si nebyl jist, kdy se proces aerobrakingu obnovil. "Potřebujeme se přesvědčit o tom, že kosmickou sondu dostaneme zpět do správné pozice. Bude to za několik dní," dodává. "Snad již příští týden (tj. týden od 21.9. do 27.9.)."

První sdělení o objevení se problému je datováno 9. zářím, kdy letový tým zjistil jiný tlak v nádrži na pohonné látky, řekl Joe Beerer, vedoucí letové skupiny pro Mars Global Surveyor.

Mise za 250 miliónů dolarů vypuštěná v roce 1996 začala obíhat planetu Mars v září 1997. Bylo navrženo mapování marsovského povrchu v průběhu jednoho marsovského roku, který odpovídá 687 pozemským dnům začínajícím v roce 1998. Mapování se posune do roku 1999 kvůli problému se slunečním panelem, který se objevil v nedávné době. Jestli všechno půjde dobře mělo by to začít v březnu 1999.

"Máme pocit, že kosmická sonda je v pořádku," řekl Beerer. "Nejsou žádné velké problémy s kosmickou sondou."

(podle zprávy CNN ze 17.9.1998 připravil PH)