VELKÁ BRITÁNIE CHCE VYPUSTIT SONDU K MARSU

LONDON (AP) -- Velká Británie chce vypustit k Marsu v roce 2003 průzkumnou sondu, která má pátrat po možných zárodcích života. Kosmická sonda dostane název Beagle Two -- po lodi, kterou se v roce 1830 plavil Charles Darwin na své pouti, která měla potvrdit jeho evoluční teorii života.  Mluvčí z Ministerstva obchodu a průmyslu řekl, že sonda bude vypuštěna agenturou ESO v roce 2003.

"Beagle Two je sonda, která se oddělí od své satelitní části na oběžné dráze kolem Marsu a přistane na jeho povrchu. Jejím hlavním úkolem bude průzkum terénu za účelem získání stop po minulých formách života, případně zjistit podmínky pro život budoucí," řekl vládní mluvčí.

V 1996, tým vědců v Americe zjistil, že v meteoritu, který k nám přicestoval z Marsu jsou náznaky přítomnosti fosilního života. Od té doby, výzkumníci zvýšili své úsilí o zjištění biologické existence života na Marsu, který zde mohl existovat před miliony let. Nezávislé rozbory vzorků, které měly podpořit přítomnost života na Marsu, průzkumem vzorků meteoritu nalezeného v Antarktidě v roce 1984, selhaly a stoprocentně toto neprokázaly.
Britský projekt by měl stát 40 milionu dolarů.

(podle informace CNN z 2.8.1999 připravil PH)