FOSILNÍ ZBYTKY Z AUSTRÁLIE POMOHOU HLEDAT ŽIVOT NA MARSU

(CNN) -- Ve čtvrtek vědci oznámili objev fosilizovaných zbytků nejstarších forem života na Zemi, který pomůže NASA v hledání života na Marsu.
V 1.25 m "vejčitém kvádru" horniny dovezeného ze vzdálených končin Austrálie v červenci jsou podle vědců obsaženy formy života, které na Zemi existovaly před 3.46 miliardami roků.

"Máme zde nejrannější známky forem života a pravděpodobně nejlepší čistou formu života na Zemi z posledních dvou miliard let," řekla Dr. Kath Grey z Macquarie University, New South Wales, členka týmu objevitelů fosílií.

Během této doby byla oblast Pilbara neúrodnou krajinou s vulkány a skálami, Greyeová řekla, že chemické známky života, objevené v této hornině jsou nejstaršími organismy, které byly v Greenlandu objeveny a současně se jedná o nejstarší pevné svědectví o biologických strukturách na světě.

Kužely v horninách vznikly jako fosilní hladiny baketrií, známých jako stromatolity -- prehistorické modro-zelené algae. Tyto kužely pak byly objeveny vklíněné mezi hladiny vulkanické horniny.

Tento objev může poskytnout klíč nejen k životu na Zemi samotnému ale také k vývoji života na Marsu.
Vědci NASA již fosílie testují a podobné struktury fosilizovaných bakterií budou hledat na Marsu. Horninu od Pilbara přitom použijí v r. 2003 jako základní učebnici - v té době na Marsu přistane Mars Lanedr.

(podle informací CNN z 3. 9. 1999 přeložil DH)