MISE NA OPRAVU HST

CAPE CANAVERAL, Florida (AP) -- NASA vypustí servisní misi k opravě kosmického teleskopu HST, u něhož hrozí že by byl vyřazen z činnosti.
Ve středu o tom rozhodli představitelé NASA. Plánovaná servisní mise k HST se tak přesouvá na říjnový start raketoplánu, kdy astronauté ve volném kosmickém prostoru budou řešit problém zhoršujícího se pointačního systému teleskopu. Původně byla mise plánována na červen roku 2000.

Kosmický teleskop má problémy s gyroskopy. Z původních šesti nyní pracují tři, což je minimální počet nutný provádění pozorování vesmíru tímto unikátním přístrojem

I když dalekohled na oběžné dráze kolem Země za $2 miliardy by bezpečně přetrval do plánované servisní mise i bez gyroskopů, NASA nechce riskovat ztrátu vědecky cenného času.

"Nejedná se o nějakou nouzovou situaci, kdy by teleskop byl v nějakém nebezpečí, nebo by celá mise HST byla ohrožena," říká Weiler. "Bereme v úvahu pouze vědeckou naléhavost."

Podle současného plánu se mise 2000 rozděluje na dvě části: první je start raketoplánu Discovery v polovině října a druhá koncem roku 2000 nebo počátkem roku 2001.

V říjnu astronauté kromě výměny všech šesti gyroskopů nainstalují nový počítač, radová vysílač, vodící senzor a datový rekordér a zabezpečí olupující se izolace.

Během druhé návštěvy, stejní astronauté HST vyváží s novými slunečními panely a doplní chladící jednotku pro přístroj 'advanced camera' u něhož v té době již bude vypotřebován tekutý dusík, který zařízení používá k pozorování.

Čtyři astronauté, kteří se budou podílet na opravě teleskopu byli od minulého léta k tomuto účelu trénováni a mohou se tak snadněji přizpůsobit předčasnému letu, dodala NASA.

Extra mise k HST bude NASA stát $75 milionů, což je více než plánovaný rozpočet pro HST.
HST byl vypuštěn v roce 1990 s vadným zrcadlem. Tento problém astronauté v roce 1993 opravili a ještě jednou se k němu vrátili v rove 1997, kdy přidali nebo vyměnili 11 hlavních dílů.

(podle informace CCN z 10. 3. 1999 přeložil DH)