Start rakety byl plánován na 11h32m a.m. (10h32m GMT) z evropské základny
v Kourou, Francouzská Guiana. Nosná raketa, vážící 746 tun, umístila vědecký
satelit X-Ray Multimirror Mission (XMM) na oběžnou dráhu o 30 minut později.
Jednalo se o kontrakt pro Evropskou vesmírnou agenturu.
Při prvním startu v roce 1996 Ariane-5 krátce po startu explodovala.
V letech 1997 a 1998 proběhly úspěšně dva testovací lety.
První komerční let financovala ESA, organizace sdružující 13 zemí spolu a Arianespace. Arianespace zaplatila za start vesmírného teleskopu XMM $154 milionů a $700 milionů na projekt daly členové ESA.
Kosmický teleskop XMM bude studovat X-ray záření emitované některými
nejžhavějšími a nejvzdálenějšími hvězdami. Teleskop je vybaven velkými
zrcadly, které vědcům umožní "získat údaje o veškerém materiálu vyvrhovaném
žhavými hvězdami," řekl reportérům vedoucí projektu XMM, Robert Laine.
Kosmický rentgenový dalekohled je 13 m dlouhý a 4.5 m má v průměru.
Do kosmického střediska v Kourou byl dopraven lodí. První fázi z holandského
města Noordwijku do Rotterdamu absolvoval říčním člunem.
Francouzský premiér Lionel Jospin let označil jako skvělý úspěch a v prohlášení řekl: "Dnešní start ukázal na inovační schopnosti a pefesionálnost Evropského vesmírného průmyslu,". Dále poznamenal, že tento úspěch Ariane-5 se uskutečnil týden po 50té v nepřetržité řadě za sebou úspěšných startu jejího předchůdce, rakety Ariane-4.
Arianespace, komerční složka ESA, dominuje na světovém komerčním trhu v oboru vypuštění satelitů. V uplynulém roce vypustila těžké satelity za přibližně $45 miliard. Analytici odhadují, že v následujících deseti letech se tento objem ztrojnásobí.
Oficiální představitelé pro LCI televizi prohlásili, že k nejvážnějším soupeřům na kosmickém trhu patří USA. Evropská společnost však musí také čelit konkurenci stále se vylepšujícím schopnostem čínských firem, které také nabízí levné komerční starty.
Předseda Arianespace Jean-Marie Luton řekl, že Evropané jsou stále v čele. "Tímto novým startem a úspěšným vynesením nákladu na oběžnou dráhu jsme první, všichni ostatní soupeři jsou za námi.", řekl.
Pro rok 2000 je plánováno šest komerčních startů Ariane-5, rakety, která může vynést na oběžnou dráhu dvakrát těžší náklad jako její předchůdce. Ariane-4 však ještě nebude vyřazena. Její starty budou také pokračovat a bude vynášet náklady do hmotnosti 4 tun.