RADIACE JUPITERU BY MOHLA OVLIVNIT ŽIVOT NA EUROPĚ

PALO ALTO, Kalifornie -- Ohromné podzemní moře pod povrchem jednoho z Jupiterových měsíců by mohlo skrývat žijící mikroorganismy podobné svou velikostí a složitostí k bakteriím žijícím na Zemi. Podle článku v časopisu Nature by tato možnost mohla existovat. Jednalo by se o měsíc Europa.

Navzdory zamrzlému povrchu by měsíc Europa mohl produkovat energii pro základní chemické děje nutné pro život díky miliardě nabitých částic, které neustále se snášejí na měsíc z planety Jupiter

Existuje silné podezření, že pod ledovým povrchem Europy je oceán tekuté vody s nezbytnými přísadami pro všechny žijící organismy. Houževnatým bombardováním zářením by se měly produkovat organické a okysličovací molekuly dostačující zásobit "palivem" podstatnou část biosféry měsíce Europa. Sluneční světlo by nestačilo opatřit dostatečnou energii pro životní funkce, aby pod vrstvou ledu mohla probíhat fotosyntéza. Více pravděpodobnějším zdrojem energie jsou rychle pohybující se částice, které buší do měsíce Europa z atmosféry planety Jupiter. Jupiter má silné magnetické pole, jako žádná jiná planeta. Například toto pole je více než 10 krát silnější než na Zemi. Když protony, elektrony a další částice z kosmického prostoru se dostanou do pasti Jupiterovy magnetosféry jsou urychleny na neobyčejně velkou rychlost. Měsíc Europa na své pouti kolem planety Jupiter se ponořuje do mocného magnetického pole planety a tak přijímá souvislý příval elektrických částic nebo iontů. Poté, kdy iont bouchne do ledového povrchu měsíce chemické působení přetvoří zamrzlou molekulu vody a oxidu uhličitého do nových organických látek jako jsou formaldehydy. To vyprodukuje jednu z nejběžnějších bakterií na Zemi, hydromikrobium, která zůstane na živu díky formaldehydu, jako na jednom zdroji uhlíku. Podobné formaldehydové krmení mikrobů je i pod povrchem Europy.

(podle CNN z 28.1.2000 připravil PH)