ZBYTKY MOTORU JAPONSKÉ RAKETY NALEZENY V OCEÁNU

Robin Lloyd, Senior Science Writer

Tým vědců lokalizoval a vyfotografoval motor japonské rakety H2, vypuštěné japonskou vesmírnou agenturou, která nedávno explodovala. Stalo se tak po měsíčním pátrání v Pacifickém oceánu. Motor byl objeven během vánoční kosmické vycházky astronautů na oběžné dráze.

Hledání probíhalo z paluby lodě Yokosuka, kterou vlastní Japan Marine Science and Technology Center a pracuje ve spolupráci s NASDA. Zbytek byl objeven za pomoci podmořské sondy vybavené pro pozorování a fotografování pod vodou, nazývané Deeptow. Podmořská sonda ukázala záběry motoru LE7 v nízkém rozlišení.

Tento objev agentuře velmi pomůže v úsilí zrekonstruovat dvě nové verze rakety a získat více informací o příčině exploze H 2, ke které došlo v listopadu 1999. Exploze H 2 pozdržela celý H 2 program a další starty. Až do nalezení samotného motoru, pátrali inženýři po příčině exploze jen v letových datech do okamžiku exploze.

"Konečně máme nějakou fyzickou věc. Je to mnohem lepší než telemetrická analýza," prohlásil Ryota Ito, zástupce společnosti National Space Development Agency of Japan ve Washingtonu, D.C.

Jiný sonar, zvaný Kaikou prohledával oblast 380 km severozápadně od ostrovů Ogasawara a jako první detekoval zbytky rakety. Byly to však části prvního stupně, ale ne motor.

Jedna z domněnek ohledně exploze právě poukazuje na problémy v motoru prvního stupně H 2, které způsobily předčasné zapálení druhého stupně a explozi rakety.

Výzkumníci NASDA oznámili, že došlo asi k ucpání přívodních trubek vodíku, prasknutí systému trubek a nebo prasknutí a úniku paliva v oblasti před-hořákem spalovací komory a horní část turbíny motoru.

Od neděle bude tým na palubě lodi Natsushima používat podmořskou sondu s vysokým rozlišením s označením Dolphin 3K. Tím budou pořízeny mnohem detailnější pohledy na motor a posádka se pokusí jeho menší části vytáhnout nad hladinu.
NASDA v nejbližších měsících bude kontaktovat soukromou společnost, která by měla zajistit vytažení celého motoru ze dna oceánu, prohlásil Ito.

Další starty H 2 National Space Development Agency of Japan po listopadovém incidentu zastavila a nyní se zaměřuje na rozhodnutí mezi dvěma verzemi úpravy rakety v rámci následného programu H 2-A. První start je předběžně plánován na rok 2001.

Programy H 2 a H 2-A používají stejné systémy a subsystémy. Znalost příčiny výbuchu rakety z 15. listopadu 1999 může celý proces znovuoživení startů jen urychlit. Listopadová událost posunula japonský startovací program minimálně o rok zpět.

(podle informací pro space.com z 7. 1. 2000 přeložil DH)