JAPONSKÝ X-RAY TELESKOP NEDOSÁHL PLÁNOVANÉ DRÁHY

Tokyo (AFP) Únor 10, 2000 - Japonsko ztratilo astronomický satelit za 105 milionů dolarů (viz EAI 409, str. 4). Stalo se tak po nezdařeném startu nosné rakety. Oficiální představitelé prohlásili, že tato událost dala podnět k drastickému přehodnocení kosmického programu Japonska.

Televizní záběry ukázaly raketu M5 se satelitem, která po 55 sekundách od startu v 10h30m a.m. (01h30m UT) nebezpečně ve své dráze zakolísala. Raketa startovala z Kagoshima Space Centre, Uchinoura, jižní Japonsko.

Podle grafického záznamu dráhy se zdá, že selhání bylo způsobeno vlivem poškození rakety vysokým žárem, řekl mluvčí kosmického centra Toshiaki Takemae pro AFP.

"Horká skvrna z nějaké trhliny může poškodit stabilitu rakety," dále řekl. To může vést až ke značnému odchýlení od plánovaného kursu a vypuštění satelitu na nižší dráhu.

"Domníváme se, že satelit se v této chvíli již vrátil do atmosféry a shořel. Nemůžeme ale říci kdy a kde," dodává Takemae.
Vědci se snažili dráhu satelitu Astro E za 105 milionů dolarů opravit zasíláním příkazů, směřujících k zapálení jejích palubních motorů. Toto úsilí ale nevyšlo. Chybně vypuštěný satelit příkazy neslyšel. Podle vedoucího záchranné sekce Yoshihisa Nemoto byly učiněny dva pokusy, během přeletu satelitu nad Japonskem.

Vláda volá po fundamentální revizi kosmického programu Japonska, protože se jedná o opakované selhání kosmické rakety v rámci vesmírného programu Japonska.

Japonská raketa M5 je jednou z největších raket na pevné palivo na světě. Byla vyvinuta společností Nissan Motor Co. Ltd. V letech 1997 a 1998 dvakrát pracovala bez problémů.

(podle informací SPACE.COM z 10. 2. 2000 přeložil DH)