HROZÍ NÁM MALÁ PLANETKA ZKÁZOU?

Asi kilometrový asteroid, který byl objeven před 52 roky bude pravděpodobně významnou hrozbou pro budoucnost naší Země. Astronomové z Lowell Observatory znovu objevili výše zmíněný objekt, označený jako 1950 DA, náhodně vpředvečer Nového roku 2000 a o tři měsíce později byl tento objekt zachycen týmem radioastronomů v Goldstone, California a v Arecibo, Puerto Rico.

Když se zjistily znovu orbitální elementy z radiových pozorování a z 50 let starých fotografických záznamů, došlo se k závěru, že tento asteroid by se měl v budoucnosti třikrát minout se Zemí ve velké blízkosti. Jedno z těchto setkání bude však přímým kontaktem s naší planetou.

Srážce by měla nastat 16.března 2880. Pokud nedojde k vychýlení dráhy tohoto tělesa, je pravděpodobnost srážky natolik velká, že se prakticky rovná realitě. Nejspíše by došlo k podobné situaci, která se odehrála na Zemi zhruba před 65 milióny let.

V té době se Země srazila rovněž s asteroidem, a tenro střet měl neblahý vliv na vyhynutí veleještěrů.  Na tuto srážku je však ještě dosti času a lidstvo určitě vymyslí, jak se s touto hrozbou vypořádá.

(podle SKY AND TELESCOPE z 5.4.2002 připravil PH)