PLÁNY NASA O DALŠÍM VÝZKUMU MARSU V NEJBLIŽŠÍCH DVACETI LETECH.

NASA znovu oživila kampaň za odhalení tajemství červené planety. S použitím orbitálních stanic, výsadkových modulů, pojízdných laboratoří a návratových modulů chce zkoumat geologickou minulost, přítomnost vody a zda na Marsu je či v minulosti byl život.

V nejbližším desetiletí je plánováno šest misí jako součást dlouhodobého vědeckého výzkumu našeho stále tajemného a překvapujícího souseda. Nový výzkumný program navazuje na poznatky z předešlých úspěšných i neúspěšných výprav a jeho cílem je vyslání úspěšných výprav, které vložené náklady vyváží množstvím nových vědeckých poznatků. Plán výrazně posílí mezinárodní účast, zejména Francie a Itálie. Prvním krokem bude sestavení a "pročištění" potřebných výdajů a technologických nároků.

Francie a Itálie budou spolupracovat na vývoji vědecké orbitální stanice, telekomunikačních prostředků, přistávacích zařízení, povrchových výzkumech a budou mít také hlavní podíl na shromažďování vzorků, které se dopraví zpět na Zemi. Také jiné státy projevily zájem účastnit se tohoto programu.

V souladu k již dříve ohlášenému projektu Odysea Mars 2001 a vyslání dvou výzkumných vozidel v roce 2003 NASA plánuje umístění satelitu na oběžnou dráhu Marsu v roce 2005. Posláním této družice bude mapování povrchu v lepším rozlišení (detaily 20-30cm) a dát odpověď na otázky související s výskytem vody. Orbitální stanice bude navíc sloužit jako převaděč pro přenos dat od výsadkových modulů.

NASA navrhuje vyvinout a vyslat mobilní vědeckou laboratoř, která se bude po dlouhou dobu pohybovat po povrchu Marsu a připravovat potřebné vzorky a údaje pro návratové moduly. Vyslání této laboratoře se plánuje na rok 2007. Toto by pomohlo vyhnout se nebezpečí během přistávacích manévrů a zároveň dopomoci k dosažení vědecky zajímavých míst.

NASA také plánuje vytvořit podle návrhů vědecké komunity novou misi řady malých "průzkumníků", které by byly buď výsadkovými moduly nebo malými výzkumnými základnami. Zvýšil by se tak počet navštívených a prozkoumaných míst. Vyslání prvního takového průzkumníka se plánuje na rok 2007.

Ve druhé dekádě NASA plánuje vyslat další orbitální stanice, vozidla a návratové moduly, které by dopravily vzorky hornin zpět na Zemi. To by se mělo poprvé uskutečnit v roce 2014, podruhé o dva roky později.

V současnosti jsou zkoumány možnosti, jak celý program urychlit, ale první vzorek z Marsu patrně před rokem 2011 k dispozici nebude. Problematika zkoumání a odběru vzorků hornin z hloubky několika set metrů by do té doby měla být už technologicky vyřešena.

Výprava na Mars může být vypuštěna každých 26 měsíců na základě výhodné vzájemné pozice Země a Marsu, (tzv. startovací okno), což umožňuje minimalizovat spotřebu paliva na takovou dlouhou cestu.

"Vyvolali jsme kampaň k takovému prozkoumání Marsu, jakou historie výzkumu vesmíru nezažila. Pouze dlouhodobý výzkumný program má naději na úspěch". Řekl Scott Hubbard, ředitel programu pro výzkum Marsu. Postupujeme od prvních globálních mapování a omezeného povrchového výzkumu k trvalé přítomnosti na oběžné dráze kolem Marsu a dlouhodobému zkoumání vědecky nejnadějnějších míst na povrchu planety. "Nový program může být předěl v historii výzkumu Marsu," řekl Dr. Ed Weiler, zástupce ředitele pro výzkum vesmíru NASA". S touto novou strategií dosáhneme detailního poznání marsovské mineralogie, geologie a klimatu, což by jinak nebylo možné. Budeme také sledovat vodu a v blízké budoucnosti budeme možná schopni odpovědět na otázku, na kterou se ptá lidstvo po celá desetiletí: je, nebo alespoň byl na Marsu život?"

(podle informací NASA 00-171 z 26. 10. 2000 připravil PZ)