RADAROVÁ TOPOGRAFIE ZEMĚ ZAČALA

Astronauté raketoplánu Endeavour úspěšně vysunuli nejdelší pevnou konstrukci, která kdy byla ve vesmíru postavena a pokračují v práci s přístroji, pomocí níž získají jedinečné třírozměrné snímky zemského povrchu. Základem systému je radar z JPL.

Rozšířená mise raketoplánu 'Shuttle Radar Topography Mission' mohla začít v 15h27m PST, po 17 minutách, kdy bylo vysunuto všech 87 krychlových konstrukcí stožáru antény. Celková délka stožáru je 60.95 m.
Space Shuttle Endeavor odstartoval z Kenedyho vesmírného střediska v 9h44m PST v pátek 11. 2. 2000. Shuttle Radar Topography Mission je řízena Jet Propulsion Laboratory.

Během následujícího dne raketoplán také úspěšně zaujal správnou vlastní pozici či orientaci pro mapování. Tato orientace raketoplánu byla nutná vzhleem k nákladu, který raketoplán má na palubě a mimo palubu - anténu radaru pro mapování. Anténní stožár krouží spolu s raketoplánem ve výšce 240 km nad povrchem Země.

Shuttle Radar Topography Mission bude shromažďovat data v C a X radarovém pásmu. Tyto data je možná následně zpracovat do 3-D map Země, které budou 30 krát přesnější než ty, které jsme dosud měli k dispozici. Tyto mapy budou důležité pro vědce v mnoha odvětvích, od ekologie, přes geologii, hydrologii až po značné množství vojenských a komerčních aplikací.

Raketoplán Endeavour obíhá kolem země po dráze se sklonem 57o vůči rovníku. Tím je možné mapovat hlavní část povrchu Země. Jeden oběh kolem planety raketoplán vykoná za 90 minut.

Mise probíhá ve spolupráci mezi NASA a National Imagery and Mapping Agency. Dále spolupracuje German Aerospace Center (Deutsches Zentrum fur Luft- und Raumfart) a Italian Space Agency. JPL projekt řídí pro NASA Earth Sciences Program in Washington, D.C.

(podle informací JPL z 11. 2. 2000 přeložil DH)